ZWYCIĘZCA RANKINGU
ZAUFANE OPINIE CENEO
DARMOWY ODBIÓR
W NASZEJ APTECE
DARMOWA DOSTAWA
KURIEREM OD 279 ZŁ
Zrealizowaliśmy ponad
1 500 000 zamówień

Fakty i mity na temat odporności dzieci

Zdrowie dziecka fiber_manual_record 2018-12-13
 Fakty i mity na temat odporności dzieci - Apteka internetowa Melissa

Odporności dzieci poświęcamy szczególnie dużo uwagi szczególnie w sezonie przeziębień i chorób. Staramy się zrobić wszystko, żeby nasze dzieci były zdrowe lub jak najbardziej pomóc im w walce z chorobą. Stosujemy się do rad rodziny, znajomych, informacji zasłyszanych w telewizji, przeczytanych w Internecie. Często zdarza się, że takie przekazywane sobie z ust do ust sposoby, mimo dobrych chęci, mogą przynieść więcej szkody, niż pożytku. Które z pokutujących stwierdzeń to fakty, a które mity? 


Fakty i mity na temat odporności


Moje dziecko jest przeziębione. Lepiej podać antybiotyk, nie będzie się tak męczyć - MIT

Niektórzy rodzice często wymuszają podanie antybiotyku przy najmniejszej infekcji i przeziębieniu. Mówią, że z antybiotykiem choroba trwa kilka dni, a bez niego dziecko nie może dojść do siebie przez 2-3 tygodnie. Jeśli jest to typowa infekcja wirusowa, antybiotyk absolutnie nie pomoże. Czasem po przejściu takiej infekcji, która trwa maksymalnie 5-7 dni, organizm dziecka jest na tyle osłabiony, że rozwija się infekcja bakteryjna. To może sprawiać, że choroba wydaje się przedłużać, kiedy to tak naprawdę dwie różne sprawy. Dopiero wtedy należy podać dziecku antybiotyk. Dużo lepiej jednak dopilnować, żeby dziecko dobrze przechorowało pierwszą infekcję wirusową i nie dopuścić, do rozwoju kolejnych. Dlatego dziecko powinno dużo wypoczywać, dobrze się odżywiać i, przede wszystkim, nawadniać. Wtedy jest duża szansa uniknięcia kolejnej choroby i konieczności podania antybiotyku. Każdy antybiotyk powoduje zaburzenie naturalnej flory bakteryjnej i nawet przy podaniu probiotyku, powrót mikroflory do jej najbardziej korzystnego, naturalnego stanu trwa nawet pół roku [1]. 


Odporność pochodzi z jelit - FAKT

W tym stwierdzeniu jest dużo prawdy. Coraz więcej wiemy o wpływie bakterii jelitowych na nasze zdrowie. Organizmy żyjące w naszych jelitach produkują np. witaminy i chronią przez szkodliwymi patogenami. Wraz z kolejnymi przeprowadzonymi badaniami okazuje się, że jelita pełnią dodatkowo wiele ważnych funkcji, o których nie mieliśmy do tej pory pojęcia. Niedawno okazało się nawet, że produkują one komórki krwi, w tym białe krwinki odpowiedzialne za reakcje odpornościowe [2]. 


Dziecko trzeba hartować - FAKT

Dla noworodka i niemowlaka codzienne spacery są bardzo ważnym zabiegiem budującym odporność. Zmiany temperatury stymulują jego układ odpornościowy. Naturalne światło słoneczne pozwoli organizmowi wytworzyć witaminę D, bardzo ważną dla prawidłowej odporności. Z tych samych powodów, u starszych dzieci ważna jest codzienna aktywność fizyczna na zewnątrz.


Przeziębione dziecko niech lepiej siedzi w domu - MIT

Dopóki nie mamy do czynienia z gorączką, podczas której dziecko się nadmiernie poci, lepiej nie rezygnować z codziennego spaceru. Jeśli dziecko ma katarek, to świeże powietrze wręcz pomoże mu lepiej oddychać. 


Moje dziecko często choruje, jest bardzo mało odporne - MIT

Rozwój układu odpornościowego dziecka trwa do pełnoletności. W tym czasie może ono być przeziębione nawet 10 razy w ciągu roku. Jeśli tak jest, nie ma powodów do obaw. Natomiast jeśli dziecko często łapie anginy, zapalenia oskrzeli, płuc i inne poważne infekcje, ma przy tym często problemy z oddychaniem, warto skonsultować się z odpowiednim specjalistą i szukać przyczyny. 


Witamina C wzmacnia odporność, trzeba ją podawać dziecku - MIT

Oczywiście witamina C jest jak najbardziej niezbędna do utrzymania odporności. Jednak to jej niedobór powoduje spadek odporności. W diecie Polaków niedobory praktycznie nie występują. Suplementacja tej witaminy jest zazwyczaj zbędna. Szczególnie, kiedy mówimy o niemowlaku  karmionym piersią lub mlekiem modyfikowanym, takie dziecko będzie miało zapewnioną odpowiednią ilość tej witaminy, a podawanie jej dodatkowo nie uczyni go odporniejszym. Może za to zaburzyć delikatną równowagę organizmu dziecka. Również u starszych dzieci i dorosłych podawanie  witaminy C nie pomoże zapobiec i leczyć przeziębienia [3]. Suplementację witamy C możemy rozważyć u osób, które mają problemy z prawidłowym odżywianiem i w ich diecie nie ma za dużo owoców, warzyw, czy kiszonek. Zamiast samej witamy C lepiej wtedy dietę uzupełniać sokami, syropami lub ekstraktami z czarnego bzu, dzikiej róży, czy aceroli. Wtedy oprócz samej witaminy dostarczymy organizmowi wiele innych składników korzystnie wpływających na odporność.


Syropy z bzu, malin, miód, czosnek i imbir pomagają walczyć z przeziębieniem - FAKT

W razie zachorowania warto zawsze sięgnąć po te sprawdzone środki. Syropy z bzu i malin dostarczą organizmowi potrzebnych składników odżywczych, działają napotnie, co pomoże walczyć z drobnoustrojami. Miód wzmocni organizm i będzie stymulować jego układ immunologiczny. Czosnek i imbir działając przeciwdrobnoustrojowo służą jako naturalny "antybiotyk".


[1] Sues J i wsp. Post-Antibiotic Gut Mucosal Microbiome Reconstitution Is Impaired by Probiotics and Improved by Autologous FMT. Cell 2018, 174, 1406-1423.

[2] Fu J.Human Intestinal Allografts Contain Functional Hematopoietic Stem and Progenitor Cells that Are Maintained by a Circulating Pool. Cell Stem Cell 2018, artykuł przyjęty do druku, doi: 10.1016/j.stem.2018.11.007.

[3] Hemilä H i wsp. Vitamin C for preventing and treating the common cold. Cochrane Database Syst Rev. 2013 Jan 31.

Zdjęcie autora
dr n. farm. Sebastian Lijewski
Farmaceuta, pracownik Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu. Naukowiec, szczęśliwy tata, propagator zdrowego trybu życia oraz rozsądnego podejścia do leków, suplementów i tematów medycznych. W swojej pracy koncentruje się na poszukiwaniu nowych leków przeciwnowotworowych z wykorzyniem nanotechnologii. Prowadząc bloga „Tata Farmaceuta” pomaga innym odnaleźć się w informacyjnym szumie dotyczącym zdrowia. Jego hobby to podróże, gotowanie i piwowarstwo.