Melatonina w trosce o Twój zdrowy i spokojny sen

Suplementacja fiber_manual_record 2018-08-07

Zdrowy i spokojny sen to czynnik w znacznym stopniu wpływający na kondycję organizmu. Za jakość snu odpowiada melatonina, czyli hormon produkowany przez szyszynkę. Dowiedz się o niej więcej!

 Melatonina w trosce o Twój zdrowy i spokojny sen - apteka internetowa Melissa
Spis treści

Melatonina – hormon snu

Melatonina jest wytwarzana przez szyszynkę wraz z zapadającym zmierzchem. Odpowiada za regulację rytmu snu i czuwania, dzięki czemu czujemy, że nastał czas na sen. Właśnie dlatego melatonina często nazywana jest także „hormonem nocy“ lub „hormonem snu“. Dodatkową funkcją melatoniny jest ochrona przed działaniem wolnych rodników oraz wsparcie odporności.

Produkcję melatoniny przez szyszynkę wspierają również neurony drogi wzrokowej. Ich zadaniem jest odbieranie bodźców świetlnych z fotoreceptorów siatkówki oka. Melatonina wytwarzana jest w ciemności pod wpływem pobudzania włókien nerwowych układu współczulnego. Duża ilość promieni świetlnych padających na narząd wzroku sprawia, że synteza i wydzielanie melatoniny maleją, podobnie jak jej stężenie we krwi. Z kolei w ciemności szyszynka wytwarza większe jej ilości.

Warto podkreślić, że fotoreceptory siatkówki oka odbierają zarówno naturalne światło, jak i to pochodzące ze sztucznych źródeł, takich jak: żarówki, monitor komputera czy ekran smartfona. Szczególnie te ostatnie przyczyniają się do rozsynchronizowania wewnętrznego zegara biologicznego, zaburzeń snu oraz trudności w zasypianiu. Niedobór melatoniny objawia się również: zmęczeniem, sennością w ciągu dnia, rozkojarzeniem, zaburzeniami koncentracji, bólami głowy, drażliwością oraz złym samopoczuciem.

Melatonina – czy musisz ją uzupełniać?

Częste i szybkie zmiany stref czasowych, czyli tzw. jet lag oraz praca zmianowa wiążąca się z wykonywaniem czynności służbowych w nocy to najczęstsze czynniki powodujące zaburzenia funkcjonowania szyszynki i wydzielania melatoniny. Problemy z nią mogą mieć również osoby niewidome.

Aby uzupełnić niedobory melatoniny w organizmie w sposób naturalny warto kłaść się spać o regularnych porach oraz dbać o to, by sen trwał minimum 8 godzin, czyli tyle, ile potrzebuje organizm na regenerację. Korzystny wspływ ma też aktywność fizyczna, szczególnie na świeżym powietrzu – np. codzienny spacer.

Alternatywą, polecaną zwłaszcza w przypadku dużych niedoborów jest przyjmowanie  syntetycznej formy melatoniny, czyli suplementacja. Preparatem pomagającym zadbać o zdrowy i spokojny sen jest Melatonina Fast  https://www.apteka-melissa.pl/produkt/melatonina-fast-rozpuszczalne-na-jezyku-listki-15-szt,23719.html. Suplement ten występuje w formie listków, które szybko się rozpuszczają i uwalniają melatoninę. Wybierz go i popraw swoją jakość snu!

 

Zdjęcie autora
mgr farm. Izabela Kurowska

Przedmiotem jej zainteresowań od zawsze było zdrowie - ukończyła więc studia farmaceutyczne na Wydziale Farmacji Uniwersytetu Medycznego w Łodzi oraz studia podyplomowe w zakresie dietetyki w Szkole Biznesu i Nauk o Zdrowiu. Jej wykształcenie, a także poczucie misji w niesieniu pomocy ludziom, zaowocowały praktycznym, wieloletnim doświadczeniem w pracy z pacjentami aptek oraz z osobami zmagającymi się z problemami zdrowotnymi, wynikającymi z takich schorzeń jak nadwaga czy otyłość. Swoją postawą – w pracy i poza nią – promuje holistyczne podejście do zdrowego stylu życia, obejmującego zarówno właściwe żywienie, jak i aktywność fizyczną.

W Aptece Melissa pełni między innymi funkcję eksperta w Strefie Wiedzy, dzieląc się swoimi wskazówkami i spostrzeżeniami w przystępny sposób, w ramach artykułów poradnikowych. Prywatnie jest mamą dwójki dzieci, w których na co dzień stara się zaszczepić pasję do zdrowego stylu życia. Sama w wolnym czasie biega i ćwiczy z kettlebell, a dodatkowo rozwija swoją kolejną pasję, związaną z kosmetologią – a mianowicie pasję do naturalnej pielęgnacji twarzy i ciała.

Podobne wpisy

2016-01-07

Leki nasenne
Środki nasenne powinno stosować się tylko w określonych przypadkach i – najlepiej – po konsultacji...

2016-02-24

Coś na sen
Stres, choroby psychiczne, szybki i niehigieniczny tryb życia, praca zmianowa i przekraczanie stref czasowych to...