ZWYCIĘZCA RANKINGU
ZAUFANE OPINIE CENEO
ISTNIEJEMY NA RYNKU
JUŻ OD 27 LAT
REALIZUJEMY DOSTAWY
POZA GRANICĘ POLSKI
Zrealizowaliśmy ponad
2 000 000 zamówień

Skuteczne sposoby na zaparcia

Dolegliwości i choroby fiber_manual_record 2018-10-04
 Skuteczne sposoby na zaparcia - Apteka internetowa Melissa

Niedobór błonnika w diecie i spożywanie dużych ilości produktów przetworzonych, a także brak ruchu to najczęstsze przyczyny zaparć. Kłopoty z wypróżnianiem dotykają już co 2 kobietę i co 4 mężczyznę. Sprawdź, jak wspomóc procesy trawienne i uniknąć zaparć.

Zaparcia

Zaparcia to taki stan organizmu, który objawia się wypróżnianiem rzadszym nić 3 razy w tygodniu i stolcem oddawanym z trudem. Bardzo charakterystyczne dla osób cierpiących na zaparcia jest uczucie niepełnego wypróżnienia. Kiedy nieodpowiednio się odżywiamy, nie nawadniamy się, żyjemy w ciągłym stresie i brak nam aktywności fizycznej, wzrasta ryzyko wystąpienia zaparć.


Na zaparcia wpływ ma długość pasażu jelitowego – czyli czasu, przez jaki zjedzony pokarm przemieszcza się przez cały przewód pokarmowy. Jego średnia długość to 72 godziny i jeśli wypróżnienia mają miejsce rzadziej, można mówić o spowolnionym pasażu jelitowym.


Wyróżniamy:

  • zaparcia nawykowe – mocno związane ze sferą psychiczną, które determinuje: stres, nieregularny tryb życia lub niechęć do korzystania z publicznych toalet

  • zaparcia czynnościowe – związane z zaburzeniami funkcji jelit, które nasilają nieodpowiednia dieta lub niektóre leki

  • zaparcia na tle chorobowym – niezwykle ważna jest diagnoza lekarska. W niektórych przypadkach należy wykonać specjalistyczne badania, np. badanie kontrastowe jelita grubego, USG, kolonoskopię czy też badanie kału.

Sprawdzone sposoby na zaparcia

Aby wesprzeć procesy trawienne, warto skorzystać z domowych sposobów, które w naturalny sposób pobudzają jelita do pracy. W tym celu wprowadź do swojej diety produkty będące dobrymi źródłami błonnika pokarmowego:

  • suszone śliwki,

  • rodzynki,

  • daktyle,

  • figi,

  • nasiona lnu,

  • nasiona słonecznika.

Zamień białe pieczywo na chleb pełnoziarnisty i jedz więcej nieprzetworzonej żywności, bazując na warzywach, owocach, kaszach. Pamiętaj też o produktach będących źródłem żywych kultur bakterii probiotycznych: kefirze, kiszonkach. Kluczowe jest także odpowiednie nawadnianie organizmu – w tym celu pij minimum 2 litry płynów (wody mineralnej, herbat ziołowych) dziennie. Na perystaltykę jelit pozytywnie wpływa również regularność posiłków, dlatego warto jeść mniej, ale o stałych porach, 4-5 razy dziennie. Bardzo ważna jest także aktywność fizyczna, już 30 minutowy spacer wpływa na poprawę perystaltyki jelit.


Jeśli powyższe metody okażą się niewystarczające, lekarz może polecić stosowanie środków farmaceutycznych o działaniu przeczyszczającym. Należy jednak pamiętać, że należy stosować je ostrożnie i w ramach doraźnej kuracji, gdyż przyjmowane przez dłuższy czas rozleniwiają układ pokarmowy i traci on zdolność samodzielnego wypróżniania. W internetowej Aptece Melissa znajdziesz szeroki wybór preparatów na zapacia: https://www.apteka-melissa.pl/kategoria/zaparcia,731.html. Wybierz spośród nich taki, który najlepiej odpowiada na potrzeby Twojego organizmu!

Popularne wpisy

Sezon na alergię
Suplementacja
Pielęgnacja skóry trądzikowej
Zdrowa skóra i uroda
Zdjęcie autora
mgr farm. Izabela Kurowska
Od zawsze byłam zainteresowana tematyką zdrowia, farmacji i dietetyki. Postaram się w możliwie najbardziej przystępny sposób przekazać Państwu swoją wiedzę.