ZWYCIĘZCA RANKINGU
ZAUFANE OPINIE CENEO
DARMOWY ODBIÓR
W NASZEJ APTECE
DARMOWA DOSTAWA
KURIEREM OD 279 ZŁ
Zrealizowaliśmy ponad
1 500 000 zamówień

Cholesterol - jak go skutecznie obniżyć dietą?

Porady fiber_manual_record 2018-09-25
 Cholesterol - jak go skutecznie obniżyć dietą? - Apteka internetowa Melissa

Bez cholesterolu organizm nie może normalnie funkcjonować, ale gdy jego poziom przekracza normę, staje się on wrogiem dla naszego zdrowia. Zapoznaj się z zapisanymi poniżej zasadami zdrowego odżywiania, które pozwolą Ci na utrzymanie odpowiedniego poziomu cholesterolu!

Dobry“ i „zły“ cholesterol

Cholesterol pełni bardzo ważną rolę w organizmie. Bez niego synteza witamin oraz hormonów byłaby niemożliwa. Za niski lub za wysoki jego poziom we krwi prowadzi do zaburzeń funkcjonowania układu krążenia.


Często słyszymy określenia „dobry cholesterol“ i „zły cholesterol“. To jedynie potoczne nazwy. Cholesterol całkowity dzielimy na dwie frakcje LDL i HDL:

  • Cholesterol LDL, tzw. „zły“ nieleczony może doprowadzić do miażdżycy, choroby wieńcowej czy zawału serca.

  • Natomiast „dobry“ HDL przyczynia się do wytwarzania witaminy D, kwasu żółciowego oraz hormonów płciowych – im większa jego jego ilość, tym większa korzyść dla organizmu.


Badanie poziomu cholesterolu wykonuje się z surowicy krwi. Zobacz, jak prezentują się jego normy:


Cholesterol HDL:

  • Mężczyźni – norma 35-70 mg/dl (0,9-1,8 mmol/l)

  • Kobiety – norma 40-80 mg/dl (1,0-2,1 mmol/l)

Cholesterol LDL:

  • Norma <135 mg/dl (<3,5 mmol/l)

Cholesterol całkowity:

  • 138-200 mg/dl (3,6-5,2 mmol/l)

Cholesterol a dieta

Sposób, w jaki się odżywiamy, ma kluczowe znaczenie i wpływ na poziom cholesterolu. W przypadku podwyższonego poziomu należy zmienić swoją dietę w taki sposób, by zawierała jego mniejsze dawki - nie więcej niż 300 mg.


Należy unikać przede wszystkim tłustych produktów pochodzenia zwierzęcego, które obfitują w cholesterol – tłuste mleko, masło, mięso – i zastąpić je warzywami, olejami roślinnymi, produktami zbożowymi oraz chudymi rybami (bogatymi w kwasy omega-3 i omega-6). Warto włączyć do swojej diety również olej z wiesiołka, który stanowi źródło kwasu gamma-linelowego (GLA), pomagającego w regulacji poziomu lipidów oraz zapobieganiu miażdżycy.


Pozytywnie na poziom cholesterolu wpływają również:

  • lecytyna sojowa,

  • obecna w czosnku allicyna,

  • beta-karoten,

  • inozytol,

  • witaminy C, E, B6, B12,

  • likopen występujący w pomidorach,

  • luteina,

  • niacyna,

  • polifenole,

  • flawonoidy,

  • pyłek kwiatowy,

  • błonnik pokarmowy.


Obniżaniu poziomu cholesterolu sprzyja aktywność fizyczna. Zmniejsza stężenie cholesterolu LDL i zwiększa HDL. Warto zatem do codziennej rutyny włączyć ćwiczenie minimum 30 minut 3-4 razy w tygodniu – wybierając różne lub wybraną ulubioną dyscyplinę.


Wsparciem są również suplementy diety, które poprzez zawarte składniki pomagają regulować poziom cholesterolu. Duży ich wybór znajdziesz w internetowej Aptece Melissa: https://www.apteka-melissa.pl/kategoria/cholesterol,674.html. Wybierz spośród nich taki, który najlepiej spełnia Twoje oczekiwania!

Zdjęcie autora
mgr farm. Izabela Kurowska
Od zawsze byłam zainteresowana tematyką zdrowia, farmacji i dietetyki. Postaram się w możliwie najbardziej przystępny sposób przekazać Państwu swoją wiedzę.